top of page
חיפוש

את הקברטים, בתי זונות, מועדוני לילה, ובתי קפה הכי שוקקים ויפים צייר גמד נכה וחולה


בדיקה רפואית. צייר טולוז לוטרק


את הציור המיוחד הזה צייר אנרי דה טולוז לוטרק ( 1864-1901 ) בתקופה שגר כחודשיים בבית הבושת ״ הפרח הלבן ״ ( LA FLEUR BLANCHE ) בלב הרובע הראשון היוקרתי של פריז . הציור נקרא: “הבדיקה הרפואית ״ ובו מתואר בזמן אמיתי הרגע האינטימי והמשפיל בשגרת חייהן של הנערות שמתגוררות ועובדות ב"בורדל". הבנות עירומות עומדות בתור לקראת בדיקה גניקולוגית. אירוע וציור מיום 7 באפריל 1894 קורה כשידידתו של לוטרק , רולאנד אדומת השיער , הנראית בציור - הבטיחה לו כי יוכל לתעד את המתחולל בשגרת חיי היומיום של המוסד בעת שהותו במקום , כולל ביקור בחדרי השינה של 40 הבנות.

הצייר טולוז נולד בעיר אלבי, בדרום צרפת למשפחה עתיקה ועשירה. הוא היה בנם היחיד של הרוזן אלפונס והרוזנת אדל דה טולוז־לוטרק, ממשפחת הרוזנים של העיר טולוז ובין המשפחות המשפיעות ביותר על המלוכה בצרפת.

כשהוא בן 29בלבד הוא בודד, גמד נכה וחולה - נכה בגופו ושפל ברוחו - חלה בשחמת הכבד בעקבות שתיית אלכוהול מופרזת ובנוסף - לקה בעגבת מבילוייו עם זונות. הוא עבר להתגורר בבורדל, הסתובב בו בחופשיות ותיעד באופן קבוע את הווי המקום, כמעט בלייב.

בעלת הבית ובתה בעיקר ריחמו על האמן הגמד והמיוסר ואפשרו לו לחיות ביניהן ולרשום סקיצות וטיוטות לציורי שמן מהווי המקום. בפריז של המחצית השנייה של המאה ה 19, הזנות הממוסדת הייתה חוקית לחלוטין. מועדון ה" פרח הלבן" היה מורשה ונוהל בקפידה על ידי מאדאם בארון, שהייתה גבירה מכובדת ונחשבה לאשת חברה מקובלת ומוערכת בחוגי האליטה של פריז למרות ובגלל עיסוקה, היא היתה אורחת קבועה באופרה , בבלט ובמיטב הנשפים המפוארים של העיר. אחת הדרישות לניהול מקום כזה , היה לקיים בדיקה רפואית תלת חודשית לכל אחת מהבנות שהועסקו בקביעות במוסד , ואת הרגע הזה טולוז הנציח בציור.

כשאנרי דה טולוז לוטרק שב לביתו שבמונמרטר , הוא יצר בזה אחר זה אסופה של 53 ציורי שמן בגדלים שונים על גבי לוחות קרטון וקנבסים, שאין כדוגמתה אודות חיי השגרה בבית בושת פריזאי . זמן קצר לאחר שהשלים את כל הציורים בשנת 1898 חש ברע . התמוטט טולוז לוטרק פיזית ונפשית ואושפז על ידי אמו במוסד סגור


קפה פריזאי. צבעי שמן עלבד
קפה פריזאי. ציור: עליזה גוטמן

לוטרק נפטר ב 9 בספטמבר 1901 בגיל 36 , בטירת המשפחה , כתוצאה מסיבוכי שחמת הכבד ועגבת. הוא היה צייר פעיל במשך פחות מ 20 שנים - אך ההספק היחסי שלו היה רב . לוטרק הותיר אחריו 737 ציורי שמן , 275 אקוורלים , 366 הדפסים ופוסטרים ויותר מ 5000 רישומים וסקיצות.

בעת קפה לילי בפריז
קפה לילי בפריז. ציור:עליזה גוטמן

טולוז־לוטרק נודע כ"נשמה של מונמארטר", רובע האמנים שבו התגורר ופעל. הוא נמשך לאווירה הבוהמיאנית של הרובע, ומדי ערב היה משוטט בברים מועדונים ובבתי הבושת של פיגאל שהפכו למקום עבודתו הקבוע, ובהם צייר ושתה לשוכרה. ציוריו תיארו את הבוהמה, החיים במועדון המולן רוז' השוקק והצבעוני, כמו גם מועדוני קברט תיאטראות וקרקסים ובעיקר הרבה לצייר נשים בודדות בבתי קפה.


היום 9. לספטמבר הוא יום פטירתו


אם הגעתם עד לכאן ואהבתם, סמנו לי לייק/לב אדום שאדע

תוכלו גם להירשם בעמוד הראשון לניוזלטר שלי, ותקבלו מייל כשיש בלוג חדש באתר.


מוזמנים להציץ באתר החדש layzagallery.com

לעקוב אחריי באינסטגרם layzagallery1

ולבקר בחנות ה ETSY העולמית שלי etsy.me/2uqY7C1







פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page