top of page
חיפוש

עוד אבוא אל סיפך בשפתיים כבות. עוד אצניח אלייך ידיים. עוד אומר לך את כל המילים הטובות, שישנן, שישנן

עודכן: 14 באוג׳ 2023

את המילים היפות המרגשות והעמוקות הללו כתב נתן אלתרמן שנולד היום לפני...ב14.8.1910

כל מי שאפילו טיפונת מכיר אותי יודע שאלתרמן הוא ה-משורר שלי. אהוב ומושא להערצה. אני מציירת ציורים ואיורים עפ שיריו, הולכת לסיורים בעקבות מסלול חייו, מתייצבת לכל הופעה ערב הקראה או שירה שלו ועליו. כותבת בלוגים קוראת כל מילה כתובה עליו, זכיתי להיות בסיור החד פעמי EVER בדירה שלו, ואפילו..לגמרי במקרה (או שלא) מתגוררת בשכנות לבית שבו חי, בשדרות נורדאו.


חדר העבודה בביתו של אלתרמן. צילום: עליזה גוטמן
חדר העבודה בביתו של אלתרמן. צילום: עליזה גוטמן

אלתרמן היה משורר ומחזאי ישראלי, מחשובי משוררי השירה העברית המודרנית, וכונה "נסיך השירה העברית". בגיל 15 עלה עם משפחתו לישראל ולמד בגימנסיה העברית הרצליה, בגיל 19 יצא לצרפת –ללימודים באוניברסיטת סורבון בפריז, וכעבור שנה עבר ללימודי חקלאות והפך לאגרונום במרץ 1931 שיר מפרי עטו התפרסם לראשונה בבמה ספרותית מוכרת, השיר "בשטף עיר" בכתב העת "כתובים", בעריכת אברהם שלונסקי. בשנת 1934 התחיל לכתוב בעיתון הארץ, ושם כתב במשך 8 שנים וחתם בשם העט "אגב". במקביל הצטרף לקבוצת משוררים עם שלונסקי ולאה גולדברג כשנתיים אחר כך,יצא ספרו הראשון "כוכבים בחוץ".



אלתרמן כעורך לילה בעיתון "הארץ" צילום: אברהם סוסקין
אלתרמן כעורך לילה בעיתון "הארץ" צילום: אברהם סוסקין


באותה תקופה נישא לשחקנית התיאטרון רחל מרכוס ובינואר 1941 נולדה בתם היחידה, לימים המשוררת תרצה אתר.

במקביל לנישואיו עם רחל מרכוס ומגוריהם בשדרות נורדאו בתל אביב ניהל אלתרמן בידיעתה של רחל יחסי אהבה ממושכים עם הציירת והמאיירת צילה בינדר שנמשכו מעל ל 31 שנים, עד יום מותו .

בימים ההם שהעיר הלבנה היתה קטנה וכולם הכירו את כולם הם ניהלו רומן גלוי וממושך.

אלתרמן היה נשוי כל אותן שנים לרחל מרכוס שחקנית תיאטרון שידעה על הרומן וחיתה לצידו של בעלה למרות המאהבת שכל העיר הלבנה הכירה וידעה. בדרכו לבי"ח בשנת 1970 שממנו לא חזר, הוא שרבט על פתק את צוואתו והוריש לה רבע מהונו תוך שהוא מציין שהיא "ויתרה למעני על הרבה יותר מזה, אך מה לעשות?". ובימי השבעה אף הגיעה לביתם בהסכמת רחל. בהמשך איירה לתרצה אתר בתם של אלתרמן ורחל את הספר "יעל מטיילת ".




במהלך חייו זכה אלתרמן לפרסים רבים, בינהם פרס ביאליק על ספרות יפה ופרס ישראל לספרות על מכלול יצירותיו. הוא כתב מחזות תיאטרון ביניהם שלמה המלך ושלמי הסנדלר ופונדק הרוחות, ותרגם מחזות ויצירות מאנגלית, צרפתית, גרמנית ויידיש, לילדים ולמבוגרים. אך יותר מכל אנו מזוהים עםהשירים שהפכו לחלק מהקלאסיקה הישראלית: ליל חניה העוצמתי עוד חוזר הניגון, פגישה לאין קץ, חנה'לה התבלבלה אוריאנה, צריך לצלצל פעמיים זמר שלוש התשובות כלניות ועוד רבים וטובים.


את "שיר משמר", אולי שירו היפה ביותר, ואחד השירים היפים והחשובים בעברית, כתב נתן אלתרמן לבתו, המשוררת תרצה אתר, שחיברה כמה מהלהיטים הגדולים בתולדות המדינה. הוא כתב לה את השיר בערב אחד שבו כמעט מתה. את השיר כתב אליה, כמדבר אל תרצה.

נַפְשֵׁךְ שִׁמְרִי וּבִינָתֵךְ, שֵׂעַר רֹאשֵׁךְ, עוֹרֵךְ שִׁמְרִי, שִׁמְרִי נַפְשֵׁךְ, שִׁמְרִי חַיַּיִךְ.



שמרי נשפך, ציור וצילום: עליזה גוטמן
שמרי נפשך. ציור וצילום: עליזה גוטמן

אלתרמן שביקש "להיטמן כאחד האדם" נטמן בבית העלמין בקרית שאול.




בחודש שלאחר פטירתו התנוסס שמו של אלתרמן בכותרות של עשרות כתבות, בעמודי השער של העיתונים הישראלים, במאמרים, בטורי דעה, בדפים פנימיים ובמוספים שמותגו כמדורי ספרות. ספדו לו בכירי המערכת הביטחונית והפוליטית, נותחו יצירותיו, הוקדשו לו שירים של משוררים ישראלים ידועים.

הוא השאיר לנו אוצר עשיר של מילים כתובות, שירים סיפורים מחזות ויצרות מופת.


אם הגעתם עד לכאן ואהבתם, סמנו לי לייק/לב אדום בתחתית הבלוג

אשמח שתירשמו לניוזלטר שלי. כך תוכלו לקבל ממני קישור למייל, בכל פעם כשמתפרסם בלוג

תמיד שמח מעניין וצבעוני אצלי


מוזמנים להציץ באתר שלי ולראות עוד ציורים layzagallery.com


לעקוב אחריי באינסטגרם layzagallery1







פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page